SHORT FILM SCRIPTS

Het belang van infographics

Infographics: ik ontwikkel ze al jaren in samenwerking met animatiestudio Emations. Inmiddels zijn deze populaire, geïllustreerde afbeeldingen – creatief voorzien van summiere tekst en cijfers – niet meer weg te denken uit de communicatiewereld. En terecht. Want ze maken (complexe) informatie op een begrijpelijke, visueel en tekstueel aantrekkelijke wijze uiterst toegankelijk. Dat de infographic als belangrijk communicatiemiddel inmiddels meer dan volwassen is geworden, bewijst het onlangs verschenen boek ‘De Tweede Wereldoorlog in Infographics’.

Het aantal verspreide infographics groeit wereldwijd gemiddeld dagelijks(!) met zo’n 1 procent. En dat is eigenlijk niet zo verwonderlijk, want het medium is al zo oud als de weg naar Rome. Denk bijvoorbeeld aan de pictogrammen van oerbewoners op wanden van grotten, of de hiëroglyfen van de oude Egyptenaren. Toch is de infographic – communicatief en ‘marketingtechnisch’ gezien – pas echt volwassen geworden in de afgelopen twee decennia. Allereerst door de reikwijdte van internet, gevolgd door de populariteit van social media.

Enorme omvang

Een mooi bewijs van die volwassenheid vormt het ‘De Tweede Wereldoorlog in infographics’. Een boek, ja. Want de omvang van zo’n project laat zich niet gemakkelijk lezen op internetpagina’s. Ga er maar aan staan: het documenteren en interpreteren van de gigantische hoeveelheid informatie van één van de meest ingrijpende gebeurtenissen uit onze geschiedenis. En dat in afbeeldingen en cijfers. Uiteraard begeleid door bondige, goed geschreven teksten.

But they pulled it off. En daarmee levert dit boek van Franse geschiedkundigen, schrijvers en vormgevers een totaal nieuwe kijk op de Tweede Wereldoorlog. En dat allemaal dankzij de infographic. Maar wat maakt infographics dan zo krachtig en populair? Er zijn vele redenen. Ik noem hier – wat mij betreft – de vier belangrijkste:

1. Effectieve informatie in één oogopslag

Een goede infographic maakt – op een creatieve manier – in één oogopslag duidelijk waar een onderwerp over gaat en welke conclusies de lezer/kijker daaruit kan trekken. Uiteraard wel gebaseerd op grondig onderzoek.

2. Goede vindbaarheid en verspreiding: SEO

Aantrekkelijke en goedgemaakte infographics worden goed gescand door zoekgerichte index-websites en graag verspreid op social media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook. Search Engine Optimalization (SEO) zorgt ervoor dat relevante en interessante informatie graag wordt gedeeld.

3. Goed te onthouden en graag gedeeld

In tegenstelling tot het – slechts – gebruiken van tekst, zorgt de visuele kant van een infographic ervoor dat de inhoud goed wordt onthouden en graag wordt gedeeld. Dit maakt het medium vergelijkbaar met het gebruik van video of animatie. Beide, middelen met vergelijkbare impact.

4. Het oog wil ook wat

Mensen zijn visueel ingesteld en missen vaak het geduld of de tijd om teksten te lezen. Juist dit maakt het medium infographic dan ook zo krachtig: een zinvol onderwerp, voorzien van korte, bondige teksten, heldere visuals en gebaseerd op gedegen onderzoek maakt een goedgemaakte infographic tot een ‘killer’ op internet.

In het geval van ‘De Tweede Wereldoorlog in Infographics’ lijkt de laatste conclusie een wrange. En dat is het ook. Maar dat staat los van de kracht van aantrekkelijk beeld, heldere tekst en de juiste informatie, gevangen in één oogopslag. In veel gevallen leidt dit medium daarmee snel tot de juiste conclusie. In het geval van WO II: nooit weer. In het geval van infographics: steeds meer..