SHORT FILM SCRIPTS

Scripts tussen kunst en kitsch

Ik ben dol op het tv-programma ‘Tussen Kunst en Kitsch’. Een geweldig format: argeloze ‘kunst’-bezitters brengen het schilderij van tante of de vaas van opa gretig onder de aandacht van kunstexperts. Uiteraard vooral omdat ze benieuwd zijn naar de geschiedenis van het meegebrachte voorwerp. En naar de waarde? ‘Ach..’

 

Kenners van het programma kennen het scenario: het meegebrachte object wordt in beeld gebracht en is daarmee interessant. En daarmee mogelijk (zeer!) waardevol. Want uiteindelijk rest toch die ene hamvraag: wat is het waard? Uiteraard wordt het ‘nooit!’ van de hand gedaan – de emotionele waarde is immers altijd groot. De expert roemt de uniciteit van het object en spreekt liefdevol over de geschiedenis ervan. ‘Een geweldig object!’, zo begint de expert. Maar dan volgt de ‘maar’..

Afzakkende schouders

Je hoort het de experts zeggen: ‘Als dit echt zou zijn..’, ‘In oorspronkelijke staat zou dit gemakkelijk..’ ‘Het is met zorg gepoetst, maar nét iets te veel..’ Gevolg? Afzakkende schouders en dimmende, eerst nog gretig-glimmende ogen bij de aanbrengers. Je kunt het ze niet kwalijk nemen. Noch de experts die gewoon, professioneel hun werk doen en goed werk op de juiste waarde schatten.

Oppoetsen

Als expert in het schrijven van scripts voor korte, wervende bedrijfsfilms probeer ik hetzelfde te doen als de kunstexperts. Ik zie een uniek, mooi of relevant product en verwoord dat in een gewogen script. Bij het aanleveren van mijn originele scripts krijg ik uiteraard te maken met commentaar van de opdrachtgever. Terecht en leerzaam. Opbouwende kritiek maakt alles alleen maar beter. Meestal. Maar niet altijd. Niet als de lengte van het script te lang wordt voor de aandachtspanne van de kijker door: ‘Sorry, maar dat moet er echt ook in..’. Te technisch vanwege: ‘Zo willen we het nu eenmaal..’. Of gewoonweg te saai omdat teveel schijven binnen de organisatie het plichtmatig moesten oppoetsen.

Waardevermindering

Is dat erg? Nee. Is dat jammer? Zeer zeker! Jammer, omdat daarmee de waarde van een krachtige, wervende animatie voor een uniek en relevant product aanzienlijk in waarde daalt. Zonde.. Want waarom al die moeite als je het blijkbaar toch niet van de hand wilt doen? Het maakt me van expert al snel even tot de teleurgestelde kleinzoon, buurman of rommelmarkt-koopjesjager met afgezakte schouders. Neemt overigens niet weg, dat de wisselwerking tussen opdrachtgever en mijzelf – als opdrachtnemer – minstens zo leuk en spannend is als dit briljante tv-programma.