SHORT FILM SCRIPTS

Writer’s blog: 5 tips voor blog-schrijvers

‘Hoever ben je eigenlijk met dat boek over je writer’s block?’, vroeg de uitgever aan de schrijver. De schrijver verstrakte. Want een creatieve en ondernemende geest vertelt het liefst een goed verhaal dat onder de aandacht komt. En jij kunt dat schrijven. Kort en krachtig. Heb je daar geen tijd voor of heb je de skills niet? Dan help ik je daarbij.

Continu onder de aandacht zijn. Op de radar blijven. Het zijn ongeschreven wetten voor ondernemers en ondernemingen van nu, die succesvol willen zijn en blijven. Zeker op het gebied van social media. Blogs – liefst vanuit persoonlijk perspectief geschreven – blijken daarbij een uitstekend middel. Een middel om sympathie voor je merk te creëren en je doelgroep aan je te binden. Je brengt op een persoonlijke manier naar buiten waar jij of je onderneming voor staat, hoe je over bepaalde zaken denkt en hoe je die zaken zou aanpakken. Mooi. Maar je blog moet wel gelezen worden. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Het doel

Schrijf je een blog, doe dat dan altijd met een bepaald doel. Wat is dat doel? Meer sympathie voor je merk, meer volgers, meer omzet? Definieer je doel en schrijf er simpelweg naar toe. Dat is immers je doel.

De insteek

Neem stelling. Kies een – liefst gewaagde – insteek die maakt dat mensen verder lezen. Iets waarover ze na kunnen denken. Iets waarop ze kunnen kauwen. Je hebt een mening of een visie over bepaalde zaken? Ventileer die! Er is niets zo dodelijk als een mening die blijft hangen. Je staat ergens voor en je volgers snappen dat. Of niet. Ook goed. Dan weet je meteen waar je staat.

De cirkel

Een goed blog kent een cirkelredenering. Begin je ergens mee, zorg dan ook dat je daarmee eindigt. Kom terug op je punt met een overtuigend argument of een grappige punch line. Maak de cirkel rond.

Volhouden

Volgers creëer je alleen  door regelmatig te publiceren. Op internet geldt, dat de langste adem telt. Dus hou vol en houd je likes nauwkeurig in de gaten. Als je je onderwerpen slim kiest, zal je zien dat die gaan stijgen.

De kosten

Inspanningen om iets of iemand onder de aandacht te brengen, brengen kosten met zich mee. Continu brengen, daar draait het om. Investeren, dus. Maar dat levert wel wat op. Volgers, aanhangers en nieuwe opdrachten. Want je blijft immers top of mind. Kom je daar zelf niet uit of heb je daar simpelweg de tijd niet voor, dan breng ik je graag verder.

‘Heb je last van kramp?’, vroeg de acupuncturist aan de schrijver. ‘Dan help ik je. Voor een prikkie.’

Share this post