SHORT FILM SCRIPTS

Meer sales? Creëer een held!

Schermafbeelding 2017-05-11 om 07.54.21

Veel organisaties waar ik voor werk of die ik adviseer, zijn ontevreden met het rendement van hun website of (online) campagnes. Bezoekers klikken snel weg, conversie of sales blijven uit en teleurstelling over de gedane inspanningen overheerst. Hoe overtuig je je bezoekers om daadwerkelijk tot (aankoop)actie over te gaan? Het antwoord is even simpel als universeel: creëer een held. Met een heldenverhaal overtuig je het hart. En daar worden de beslissingen genomen. 

Je kunt een overtuigende website (of campagne) goed optuigen volgens een simpel piramidemodel. Ikzelf noem het m’n DHHH-model. De basis van deze piramide wordt gevormd door de D van Data: broodnodige informatie waarmee je je doelgroep helder op de hoogte brengt van wat ze feitelijk over je moeten weten. Dergelijke info zal vooral plaats vatten in de H van Hoofd: de tweede laag van de piramide. Bezoekers nemen die kennis tot zich en blijven… – of haken af. Blijven ze – bijvoorbeeld door regelmatig terug te keren of door zich te abonneren op je nieuwsbrief – dan stelt dit je in staat om contact met ze onderhouden door ze op regelmatige basis van interessante content te voorzien. Maar ook die informatie bereikt eerder het hoofd dan het hart. Kennis waarvan akte…

De H van Held

Interessant wordt het bij de derde laag van de piramide: de H van Held(in). Een Held (Hero) is een sympathieke, impactvolle content-campagne waarmee je vooral awareness genereert. Geen platte verkoopcampagne dus, maar een campagne die je bezoekers niet alleen aan het denken zet, maar je waarmee je ze ook daadwerkelijk treft. In het hart van de piramide: het Hart. Het voordeel van een Held-campagne is dat je er viraal mee kunt gaan om sympathie en awareness voor je merk af te dwingen. Doe je dat goed, dan raak je de bovenste H. Dan informeer je niet meer, maar overtuig je. In de top van van de piramide. Een voorbeeld van zo’n Held is een sympathiek en veel gedeeld filmpje waarmee de Canadese regering onlangs aandacht vroeg voor een betere samenleving.

Wees geloofwaardig

Een Heldcampagne werkt uiteraard alleen als je verhaal geloofwaardig is. Als het verhaal waar en origineel is. Daar valt bij het bovenstaande filmpje helaas wat op af te dingen. Het lijkt namelijk verdacht veel op een commercial die het biermerk Guiness drie jaar eerder lanceerde. Jammer, want daarmee wordt afbreuk gedaan aan de impact van je Held. Maar weet je een waar en origineel heldenverhaal te lanceren dan overtuig je het Hart van je doelgroep. En zoals gezegd: daar worden de beslissingen genomen..

 

 

Share this post